Nederwetten begon tegen HVV in een ogenschijnlijk sterke opstelling, waarin alleen sterkhouder Roy Sleegers vanaf de bank moest starten, maar de anderen aangevuld met Niek Evers vanaf de aftrap in het veld stonden. De blessuregolf is voorbij, we speelden tegen een laag geklasseerde tegenstander, dus de trouwe meegereisde supporters hadden vertrouwen in een goed resultaat in Helmond.

Onder ietwat vreemde omstandigheden, troffen we een vereniging aan, waar normen en waarden toch wat anders liggen dan we gewend zijn in de dorpen in onze competitie. Vrijwel de gehele wedstrijd zat uw verslaggever tussen luidruchtige intimiderende supporters in de wietlucht op de overdekte tribune van HVV. Omdat er notities gemaakt zijn kan ik u verzekeren dat de feiten in dit verslag desondanks (en helaas) toch gewoon kloppen.

Vroeg in de wedstrijd komt Nederwetten op voorsprong dankzij een treffer van Toon van Rooij. 4e minuut, geen vuiltje aan de lucht zo lijkt het. Echter binnen tien minuten buigt HVV deze voorsprong om in een achterstand. De doelpunten vielen uit een scrimmage in het Nederwettense strafschopgebied en een prachtig genomen vrije trap door HVV. 2-1.

Daarna golft de wedstrijd op en neer, want beide ploegen geven achterin enorm veel ruimte weg. Toon van Rooij loopt in deze fase nog een keer alleen op de keeper af, maar zijn poging poeiert hij van dichtbij hard over het doel van de thuisploeg. Vlak voor rust krijgt een speler van HVV de gelegenheid om zijn zaalvoetbalkwaliteiten te etaleren, met een mooie slalom komt hij voor het doel van Jordy van den Boogaard en hij faalt ook in de afronding niet. Met een 3-1 achterstand verlaat Nederwetten met de staart tussen de benen en zichtbaar aangeslagen het veld voor de thee.

Rust: 3-1

Na rust blijft de wedstrijd op en neer golven. Slecht omschakelen aan beide zijden zorgt voor veel ruimte voor de avonturiers van beide ploegen, maar geeft ook aan waarom beide ploegen zo laag geklasseerd staan. Beide teams spelen als los zand, waarin wordt gegokt op een ingeving van de technisch wat vaardigere spelers. Aan Nederwettense zijde kwamen Giel van Korven, Niek Evers, Ben van der Bruggen en Mathijs Merkx echter nooit echt goed uit de verf. Daarnaast verzopen de verdedigers in het gebrek aan strijdlust in de linies daarvoor. Bart Sengers, Tom Raaijmakers en Willem van Rooij bleven werken, maar konden het niet bolwerken tegen de grote overtal situaties die HVV bij vlagen creëerde. John van der Velden zal blij zijn geweest met zijn wissel in de rust, want loopwonder Rick van Lieshout kon op de rechtsback positie af en toe nog wat corrigeren met zijn snelheid.

De doelpunten vielen uit het niets. Eerst maakte HVV de 4-1 in de 65e minuut. De voorwaartsen van Nederwetten bleven risico’s nemen en dat pakte natuurlijk ook wel eens goed uit. In de 78e minuut scoorde Toon van Rooij de 4-2 op aangeven van voormalig libero Ben van der Bruggen. Oog in oog met de keeper verzilverde hij deze kans met een subtiel stiftje over de al liggende keeper.

In de 86e minuut maakte HVV aan alle onzekerheid een einde en zette de 5-2 eindstand op het bord.

Het zal zaak zijn om er met dit team wat meer een eenheid van te maken, met meer uitstraling, want met wedstrijden tegen de koplopers en de derby’s tegen Gerwen voor de boeg zal er toch wel wat moeten gebeuren om niet verder in deze mineur verzeild te raken.

Eindstand: 5-2

Volgende week zondag speelt Nederwetten opnieuw uit. We spelen de komende weken nog tegen zowat alle titelkandidaten, te beginnen op zondag 6 mei uit bij het Milheezer Boys van onze oud trainer en Nederwetttenaar Dennis Wouterse.