Door het bezoeken van deze website gaat u akkoord met ons Privacybeleid

Clubhistorie

Historie van RK Voetbalvereniging Nederwetten

De eerste poging

De sporen van georganiseerd voetbal in Nederwetten gaan terug naar de jaren ’50. Tijdens een wekelijks potje biljart in het cafe van Jan Geven stelde deze voor om een voetbalclub op te richten. Jan zou tegen een vergoeding van 3 cent per lid een bal ter beschikking stellen. De totale contributie kwam uit op 5 cent. Gevoetbald werd op een braakliggend stuk grond in het “Broek”. Deze eerste poging duurde slechts 8 weken. De contributie van 40 cent bleek te hoog. De spelers zochten hun heil in Gerwen bij RKGSV.

De tweede poging

De oprichting van O.D.V. (Opgericht Door Vrienden) was de tweede poging om in Nederwetten voetbal van de grond te krijgen. Tonnie Dekkers, Jac. Kluijtmans, Theo Hoeks en Miel van Rooij benaderden Piet van Hoek en vroegen hem mee te werken om een vereniging tot stand te brengen. Van Piet van Hoek was algemeen bekend dat hij een fanatiek voetbalsupporter was. Piet werd voorzitter en in de rood-wit gestreepte PSV-shirtjes nam men deel aan enkele toernooien o.a. bij EMK en Gestelse Boys. Trainen deed men op het terrein achter het kerkhof waar nu de tennisbanen liggen. De toenmalige pastoor Woestenburg had toestemming gegeven een aantal bomen te rooien en toen bij aannemer Jan de Louw de nodige panlatten voor het doel waren gehaald kon men voetballen dat de splinters er letterlijk en figuurlijk vanaf vlogen. Het jeugdige O.D.V. bestuur bleek niet in staat om een geschikt voetbalterrein te vinden, waardoor ook deze poging niet slaagde.

De derde poging

In 1965 kwam daar verandering in. Omdat Joost Rooyakkers “het boeren” voor gezien hield kwam dit veld, dat eigendom van de kerk is, beschikbaar. Piet van Hoek en Jan Teunisse namen snel aktie en in enkele dagen hadden ze een aantal geschikte bestuursleden gevonden. Op 15 september 1965 kwam het voorlopige bestuur bestaande uit Huub Gijbels, Andre van Doorn, Siem Schouten, Jan Sanders en Harrie v.d. Wiel bij cafe Geven bijeen om de eerste besluiten te nemen over o.a. uitzetten van het terrein, opheffen van het kerkpad, gesprek met burgemeester en een ledenwerfactie. De officiele oprichtingsvergadering was op 8 oktober 1965.

Clubkleuren en clubhuis

Harrie Kluytmans zorgde ervoor dat het rood-wit van O.D.V. verruild werd voor blauw-wit. Als echte Eindhoven-supporter zei hij: “Ik zal jullie in de kleren steken maar dan moeten die wel blauw-wit zijn”. In 1966 word begonnen met de bouw van de kleedlokalen (geen warm water, verwarming of electriciteit). In 1975 wordt het clubhuis geopend. In oktober 1980 wordt een tweede veld in gebruik genomen (tevens trainingsveld) en in 1983 wordt gestart met de bouw van een nieuw clubhuis en kleedlokalen welke op 17 december 1983 in gebruik genomen worden.

Een kiek van toen

has been added to the cart. View Cart