Vanwege uitzonderlijke verdiensten voor de vereniging, wordt Willy Raaijmakers (65) gehuldigd voor zijn jarenlange belangeloze inzet voor het verenigen van RKVV Nederwetten.

Ruim 58 jaar, vanaf de oprichting, is Willy lid. Begonnen in de jeugd en later doorgestoten naar het vaandelteam, waarvan Willy recordhouder meeste wedstrijden is. Als centrale verdediger was Willy 16 jaar lang een rots in de branding. Blessures had Willy nooit, maar dat komt ook omdat er in die tijd nog geen hamstrings waren.

Achter elke sterke man staan sterkere vrouwen

Gesteund door vrouw Hannie, die verantwoordelijk is voor onder andere de ledenadministratie, kon Willy excelleren in bestuurswerk en hand-en-spandiensten. Dat het aanpakken in de genen zit, bewijzen dochters Remy en Robin. Bij het opzetten van de damestak waren zij samen met hun vriendinnen betrokken. Natuurlijk werd alleskunner Willy direct gestrikt als leider en vlagger. Dat dames net wat anders in elkaar zitten dan mannen was snel duidelijk en zodoende werd Willy in de avonduren regelmatig bijgeschoold in huize Raaijmakers.

Aanpakker

Binnen de vereniging staat Willy bekend als topvrijwilliger. Met zijn technische bagage en onuitputtelijke energie pakt hij elke klus aan. Recente voorbeelden zijn de uitbreiding van de kantine/toiletgroep, een nieuw dak met zonnepanelen en de wekelijkse onderhoudswerkzaamheden op maandagochtend met zijn vrienden van de VUT-ploeg.

Ook met het hoofd

Niet alleen het zichtwerk, maar ook achter de schermen is Willy er altijd. Veertig vrijwilligersuren per week is eerder regel dan uitzondering. Op gebied van regelingen, subsidies en aankopen, duikt Willy in de materie en haalt er het maximale uit voor de leden. Het floreren van het in 2014 onder zijn bewind opgerichte SJO Juventud (gezamenlijke jeugd met Gerwen), de recente aankoop van onze kantine, de stroperige samenwerking met de gemeente, aanstellingen van trainers, coronasubsidies en allerlei aankopen van kleding tot bier, zijn hier voorbeelden van. Het fungeren als voorzitter vervulde Willy met verve. Willy is als eindverantwoordelijke altijd bereikbaar voor iedere supporter, tegenstander, ouder, sponsor of (potentieel) lid. Want ook in de werving treedt Willy op enthousiaste wijze naar voren als boegbeeld. Het praten voor groepen was nooit Willy’s grootste hobby. Echter, zoals met alles neemt Willy zijn verantwoordelijkheid. Prompt maakte hij ook de vaardigheid -spreken- zich steeds meer ‘eigen’.

Bestuursvergaderingen

De maandelijkse bestuursvergaderingen zijn voor Willy een avond waar hij naar uit kijkt. Hij zorgt zelf steevast voor een versnapering en dat de koffie staat te pruttelen als de andere bestuursleden arriveren. Als mensenmens wil hij weten hoe je binnenkomt. Daarna pas kan de vergadering starten. Voor Willy is het bestuur ook een hecht team, waarin je samen scoort, door te zorgen dat de belangen van alle leden gewaarborgd zijn en blijven. Een gevleugelde uitspraak van Willy is dan ook: ‘Wij zorgen dat we alles voor elkaar hebben, alleen het voetballen moeten ze zelf doen.’ Hiermee doelde Willy dan op de soms ‘makkelijke’ afmeldingen van leden.

Opvolging

Zomaar de club doorgeven was er voor Willy niet bij. In moeilijke jaren van recessie, een veranderende sociale cohesie en demografische krimp, is veel bereikt en de vereniging is op allerlei gebied sterk en toekomstproof achtergelaten. Afgelopen maand is bij de algemene ledenvergadering Gertjan Bloemen (53) verkozen tot voorzitter. Na een maandenlange warme overdracht van Willy, heeft Gertjan inmiddels zijn eerste bestuursvergadering voorgezeten. Gertjan wordt voorzitter van een vereniging waar de contributie ouderwets laag ligt (€ 150,-), waar de was voor alle teams wordt gedaan, waar de jeugd al jarenlang fantastisch samenwerkt met de buren, de vrijwilligersbarbecue door meer dan 100 leden wordt bezocht, waarvan de kantine de spil van het dorp is en nog zoveel meer.

Een meer dan verdiend erelidmaatschap valt Willy ten deel. Bedankt voor jouw enorme bijdrage aan een prachtige dorpse vereniging waaraan jij jarenlang (de blauwe) kleur hebt gegeven. Nu is het tijd voor de kleinkinderen en om zelf met de camper op pad te gaan, in plaats van deze uit te lenen aan je schoonzonen. Willy bedankt!