NUENEN – De voetbalclubs in Gerwen en Nederwetten krijgen ieder een hybrideveld. Het college van B en W van de gemeente Nuenen heeft daar in totaal ruim 7 ton voor over en de gemeenteraad steunt het voorstel.

Een hybrideveld bestaat uit natuur- én kunstgras. Het kan intensiever worden gebruikt dan een natuurgrasveld.

RKGSV uit Gerwen krijgt een hybrideveld omdat de club een van de drie grasvelden inlevert ten gunste van nieuwbouwwijk Gerwen ZO. De kosten worden gedekt uit de verkoop van de grond voor de nieuwbouwwijk.

RKVV Nederwetten heeft een hybrideveld nodig omdat het tweede grasveld van de club toe is aan vervanging. De club wil graag een hybrideveld omdat het huidige natuurgras door het intensieve gebruik te weinig kans heeft om te herstellen.

Vanwege de discussie over de gezondheidsrisico’s van kunstgras kiest de gemeente voor hybride dat er uit ziet en voelt als natuurgras. Het is bovendien een goedkopere oplossing.

Als het aan wethouder Joep Pernot ligt zal het nieuwe veld in Nederwetten nog dit jaar worden aangelegd en in Gerwen volgend jaar. Op verzoek van de gemeenteraad gaat hij kijken of de aanleg bij RKGSV ook nog dit jaar lukt.

Volgens de wethouder zijn beide clubs tevreden met de oplossing die de gemeente heeft gekozen. Pernot zegt dat de nieuwe velden ervoor zorgen dat bij beide clubs voldoende capaciteit is om te trainen en wedstrijden te spelen.